onsdag 2 oktober 2013

Att gå till sjukan i Sydafrika

Som jag nämnde i tidigare inlägg så blev jag ju sjuk efter Mozambique. Fick nån slags magåkomma som gjorde att jag nästan trillade av pinn. (Obs! Lite överdrivet.)

Det gjorde jag dock inte. Istället besökte jag ett sjukhus, vilket ju kan verka mer logiskt.

Men att gå till doktorn i ett nytt land är ju alltid både lite komplicerat och spänande.

För mig funkade det så här:

Vi ringde till sjukhuset, blev kopplade till akuten o förklarade läget. Ont i magen och ingen Sydafrikansk sjukförsäkring. Så när vi gjort upp om att det var kontant betalning som gällde så gick det fort som rackarns. Kom in direkt, sa dom. Och det gjorde vi. (Pajjen fick ta ledigt från jobbet pga tjej håller på att dö. (Tror hon.))

Väntetiden var väl sisådär fem minuter och så var jag inne hos läkare.

Jag blev ordentligt undersökt o sen sattes det igång med att skriva ut mediciner. Men när Farbror Doktorn började på krafsa ner det femte medikamentet på receptlappen sa jag stopp då jag tycket att två antibiotikor och två andra mystiska mediciner räckte. Sen fick jag gå till labbet, betala lite mer och lämna prover.

Väl på apoteket räckte jag fram min lååånga medicinlista. Apotekaren började plocka ner piller i plastpåsar och sen fick jag allt i en gallerlåda med hänglås. Mycket märkligt. Men väldigt säkert när jag skulle gå de två metrarna till kassan för att betala.


Efter några dagar ringde doktorn o pratade in på min svarare. Ring tillbaka på detta numret, sa han och så fick jag doktorns direktnummer (obs kom ihåg att spara). Provsvaren hade kommit och jag skulle äta ytterligare en medicin visade det sig. Bara kom förbi o hämta receptet i receptionen. Sagt o gjort, utan att visa legitimation, hämtade jag upp ett nytt recept o gick till apoteket. Nu ska det tilläggas att ett recept här inte riktigt ser ut som hemma. Det är mest bara en random skriven lapp som låg o väntade på mig i repan.


Men mer utförlig lapp än så behöver dom inte på apoteket här så det gick så fint så. Nu ska jag alltså bli frisk!

Slutsats. Det är väldigt bra att gå till sjukhus i Sydafrika. OM du har pengar (eller sjukförsäkring). Annars får du inte komma alls. Typ. Och så jobbar dom inte så mycket med leg och så. Alls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar