måndag 24 mars 2014

Krugerparken

I helgen besökte vi Krugerparken. Den ses som en av världens bästa och djurtätatste nationalparker och är definitivt Sydafrikas bästa skryt (vid sidan av Kapstaden då kanske).

Eftersom det var långhelg här i Sydafrika så valde vi att åka till de norra delarna av parken. De södra tenderar nämligen att bli väldigt turistiga vid sånna här helger.

Så vi tog lite extra tid i bilen och åkte så långt nord-öst man kan komma, precis på gränsen där Sydafrika möter Mocambique och Zimbabwe.

Vägen dit var fantastisk och en stor anledning till det var alla Baobab-träd som vi körde förbi.


Vi hade som vanligt bokat det hela väldigt sent vilket resulterade i att vi kom över ett bra sista minuten pris på en alldeles fantastisk lodge.

När lodge managern skulle visa oss till rummet sa han "We dont call it a room - we call it a space".  När vi klev in förstod vi varför.

"Rummet" hade inga väggar utan var helt enkelt en upp-pelad platå med ett tak. En mycket trevlig grej då jag jag till mitt dagliga bad kunde spana elefant. På nätterna låg vi och lyssnade till otaliga djurläte och såg den vackraste stjärnhimmel jag någonsin sett.


Varje morgon var det uppstigning kl 5 för den första av två dagliga game drives. 






Den här parken jobbar inte alls som andra parker här i Sydafrika. De jag tidigare besökt har haft ett radiosystem där de hjälpt varann att hitta djuren. I detta området fanns bara vår lodge så det gällde att hitta alla djuren själv.

Det resulterade ju in något färre djur än under andra game drives jag varit på, men desto coolare var det ju när vi hittade den här lilla leopardungen.


Många fina djur, väldigt grön och vacker sensommarnator. Och så helt fantastiska skolnedgångar...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar