tisdag 21 januari 2014

Shwe Shwe!


Jag har länge gått och tänkt på att jag måste skaffa tyg och sy här nere. Det kryllar det nämligen av vackra tyger, både här i Sydafrika men även i grannländerna (Mocambique och Namibia).

Och de vackraste är Shwe shwe-tygerna.

Det är ett slags stärkt bomullstyg med vackra tryck på båda sidor. Man ser tyget ofta i form av traditionella kläder här nere. Det var från början Xhosa-kvinnorna som förälskade sig i tygerna i mitten av 1700-talet, men nu bärs de av kvinnor från alla olika sydafrikanska folkgrupper.

Så äntligen gjorde jag slag i saken när jag igår åkte till Oriental Plaza i södra delarna av Johannesburg. Fyra olika tyger inhandlades, vilket innebär att jag fick åtta olika tryck. Priset är nästan löjligt billigt och kvaliteten känns bra.

Så nu ska jag då bara sätta igång att sy! Ehh, ja....nu får vi se hur det går, men jag har ett litet projekt i åtanke som jag hoppas att jag kommer kunna visa inom kort (eller ja, om lite längre kanske...)

Önska mig lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar