söndag 5 januari 2014

Tillbakablick 2013

På nyårsdagen var jag som sig bör trött och lite sliten från bröllops- och nyårsfirande. Vi låg mest inne och degade hela dagen trots att det var 30 grader varmt och inte ett moln på himmeln. Några gånger masade jag ut till poolen och doppade mig. 
På kvällen tog vi en promenad i våra kvarter. Solen låg lågt och gav allt ett gyllene skimmer, grönskan hängde ut från trädgårdarna och vi gick och köpte en glass. 
Om ett år är jag med största sannolikhet i ett kallt och grått Sverige på nyårsdagen.
Mitt första nyårslöfte gav jag där och då, under promenaden, jag ska bli bättre på att uppskata nuet och tillåta mig att njuta mer. 
Men för att göra det ska jag sätta en ordentlig punkt för 2013. Året som måste räknas som ett av de bästa i mitt liv. 
Vän av ordning och ett stort fan av listor/formulär kommer här med inspiration från en drös andra bloggar mitt 2013 i frågeformulärform.
Gjorde du något 2013 som du aldrig gjort förut? Genomdrev du någon stor förändring? 
Ja, jag slutade min tjänst som programchef på P3 och projektledare för Musikhjälpen och flyttade till Johannesburg i Sydafrika. Hade någon detta till mig för ett år sen hade jag skrattat gott och skakat på huvudet. 
Vilka länder besökte du? 
I januari gjorde jag en ensamresa till Franska Serre Chevalier för att åka skidor och vila upp mig efter Musikhjälpen. Ett par månader senare åkte jag med Ida till Murviel i Frankrike. 




Men den största resan var såklart den som tog mig och Peiman till Sydafrika och vårt nya liv här. 


Här har vi mest rest runt i landet men även gjort resor till Mocambique, Lesotho och Tanzania. 
Jobbet tog mig under 2013 till Helsingfors, Berlin och Windhoek i Namibia (mer om det senare).
Gjorde någonting dig riktigt glad? 
Det var mycket som gjorde mig glad 2013. Framför allt att få bekanta mig med ett nytt land och en ny kultur.

Varje dag som jag var i Alex, Johannesburgs mest centrala township, mötte jag så många människor med så mycket livskraft. Trots att de lever av nästan ingenting och gång på gång har blivit svikna av det samhälle som borde se till att de har en dräglig tillvaro.

Att träffa barnen i Alex gör mig nästan alltid glad.

Gjorde något dig riktigt ledsen?
I Sydafrika har jag också mött de största av orättvisor. Här har en liten del av folket oroligt mycket och de allra flesta knappt något alls. Jag har fått se hur nåt så trivialt som mängden (eller snarare avsaknaden av) pigment i hyn får folk att sätta sig över andra och ta mer än de är berättigade till.
Jag har fått se hur (nästan) alla som sitter i en bil är vita samtidigt som de som springer på trottoarerna är svarta. Hur de som vräker i sig mat på restaurangerna och betalar för lite dricks är vita. De som passar upp på dem är svarta och deras enda lön är just - dricksen. 
Jag har fått lära känna en kvinna i min egen ålder som anser att hennes bästa alternativ är att sätta sig och sin 3-åriga dotter i en stor vägkorsning och tigga pengar. 

Jag har mött svarta människor som per automatik talar tyst och inte tittar mig i ögonen. För att jag är vit. 
Det är saker som gör mig ledsen.
Lika ledsen blir jag när jag får höra om en vän i Sverige som får dödshot per vykort av samma anledning som Sverigedemokraterna fortsätter att ta mark. I det landet där vi till skillnad mot här faktiskt har så det räcker till alla. 
Vad önskar du att du gjort mer? 
Njutit mer av nuet och fångat alla fina stunder här nere. Jag är en person som lätt problematiserar och ständigt vill att allt ska vara perfekt. Det kan ibland göra att jag missar att njuta av stunden. Det ska jag bli bättre på 2014.


Det lärde jag mig 2013?

Nja, nu kan jag ju inte påstå att jag behärskar att surfa men det var något som testades på för första gången det här året. 

Vad var din största framgång på jobbet 2013? 
Att jag vågade hoppa på ett biståndsprojekt som två gånger tog mig till Namibia för att utbilda personalen på Namibian Broadcasting Corporation.
Sen är jag också väldigt stolt över att vi (jag och David) lyckades tömma våra hjärnor och formulera receptet för ett lyckat Musikhjälpen och lämna över till våra efterträdare som gjorde projektet till en succé i år igen. 
Största framgång på det privata planet? 
Att jag lärde mig att vara ledig.

Och att vi från start här i Johannesburg jobbade hårt för att se och möta det riktiga Sydafrika. 
Något du önskade dig och fick? 
Ett äventyr!

De senaste åren har varit väldigt mycket jobbfokus för mig. Ibland kanske till och med lite för mycket. Så att få ett avbrott på något sätt och ta sig an ett nytt äventyr var något som jag drömde om. (Även om jag aldrig kunde ana att det skulle bli vad det blev!)

Vad var mest otippat 2013?

Att jag efter vår resa till Namibia i november insåg att jag ÄLSKAR öken. 



Vad var mest tippat 2013?

Att jag älskade Kapstaden med omnejd precis lika mycket som alla på förhand sa att jag skulle göra.



Vad gjorde du på din födelsedag 2013?
Jag lagade (med Pajjens support) min första och enda lång-chili och hade finaste vännerna över på middag. Starkt blev det. 
Bästa nya människorna du träffade? 
Det här året har inneburit så många nya och fina bekantskaper, framför allt här nere i Sydafrika. Jeff, Karin, Nosipho, Ebba, Alex, Donald, Lisa är några av dem som gjort att jag älskat Johannesburg än mer. 
Mest stolt över? 
Att jag vågade ta klivet och sluta mitt jobb och flytta till ett land på andra sidan jordklotet som jag aldrig ens hade varit i.

Men jag är också väldigt stolt över att vi i december lyckades ta oss upp på toppen av Kilimanjaro.

Bästa matupplevelse 2013?
En lunch på Daniel Berlin i Skånes Tranås som jag fick av Peiman i födelsedagspresent. 
Mest adrenalin 2013?
När vi hoppade fallskärm strax utanför Västerås i våras. 
Bästa naturupplevelse 2013?
Helt klart Drakensbergen med som jag besökte tillsammans med Kristin i oktober. Det är det vackraste jag sett i hela mitt liv och jag tror inte man kan hitta så dramatiska, gröna och spetsiga berg någon annanstans faktiskt.



Bästa sport-upplevelse 2013?
Derby mellan Kaizer Chiefs och Orlando Pirates på FNB Stadium i Johannesburg. 94 000 glada Sydafrikaner och vi. 



Shoo! (som man säger här i Sydafrika) Det blir tufft för 2014 att bräda 2013 - men låt oss göra ett ärligt försök!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar