onsdag 26 februari 2014

Matfantasier från Afrika



Alltså. Det är ju inte det att jag inte gillar bra mat. Tvärt om. Jag älskar bra råvaror, trevliga reaturanger och långkok hemma.

Men. Jag kan inte förneka att det finns vissa saker som kanske inte kvalar in på fin-mat-listan som jag ändå är svag för. I synnerhet sen vi flyttade till Sydafrika.

En av dom grejjerna är falukorv. Inget speciellt när man är hemma, men nu när man är inne på 9:e månaden från svensk mat kan jag inte förneka att vissa matfantasier styr mot denna röda ring.

Så till den milda grad att mamma och pappa fick ta med en när de besökte oss för ett par veckor sen.

Så, nu har den legat där i frysen ett par veckor. Diskussionerna har gått vilda här hemma. Vad ska vi göra med den? Jag har som besatt googlat olika ungsbakade varianter, tänkt på stroganoff-recept och korvgryor.

Men till slut kom vi dock överens om att första halvan skulle stekas och serveras tillsammans med stuvade makaroner.

Och det är svårt att beskriva. Men fy fasen vad gott det var! Himmelrket var nära och vi åt som under andakt.

Andra saker som står på min craving-lista sen vi flyttade utomlands:

God potatismos (Sydafrikas potatisar håller inte samma klass mot låt oss säga en .....Bjärepotatis!)
Lingonsylt
Leverpastej
Gott bröd
Kaviar
Kaffe
Lösgodis - och då i synnerhet salta sillar och punchpraliner. Och Antons Bergs marsipanbröd!
Marabou mjölkchoklad
Kexchoklad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar