fredag 14 februari 2014

En typisk Alex-dag

Många frågar mig vad det egentligen är jag gör när jag är i Alexandra, Johannesburgs mest centrala township. Jag spenderar ju en hel del tid där varje  vecka.

En person jag nästan alltid träffar när jag är i Alex är Jeff som är född och uppvuxen i där. Han driver sin cykelturfirma och allt som oftast försöker jag hjälpa till där. Det kan tex handla om att jag håller en workshop i hur man mailar, fotar, redigerar bilder eller facebookar. Eller så sitter jag bara o gaggar lite med han och hans medarbetare.


Och så träffar jag såklart Nosipho som jag är mentor åt. Goa, goa Nosipho som du ser längst till höger i bild. De andra är två av hennes syskon och så hennes mamma. Bilden är tagen i deras hus i Alex.


Nu sen årsskiftet ägnar jag ju även mycket tid åt mitt och Ninas projekt 5 Steps och den mesta av tiden jag jobbar med det är jag i Alex. Till exempel som häromdagen när jag gick med Notuto och öppnade bankkonto...


...och var på möte på Alexandra High School. Där träffade jag rektorn och några före detta elever. Vi diskuterade något som skulle kunna bli ett kommande step.


Annars går en del av min tid åt att hänga med coola ungar...



...och spana in härliga entreprenörer.


Ingen dag är den andra lik i Alexandra och väldigt sällan blir dagen som jag tänkt mig - den blir nästan alltid bättre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar