tisdag 3 september 2013

Tillbaka i Alex!

En av de saker jag saknat mest med Jozi under min månad i Sverige är att hänga i Alex (ett av stadens största (och fattigaste) township). Shit va jag gillar atmosfären och människorna man möter där.

Så igår var jag där igen. För första gången åkte jag dit hela vägen själv, hittills har nämligen Jeff kommit och mött mig på lite olika ställen och alltid följt mig sista biten. Men igår tog jag en lokal-taxi sista biten helt själv.

Taxis i Alex funkar enligt principen:

  • Ledig bil är tutande bil.
  • Peka ner i marken för att visa att du vill åka i närområdet.
  • Kostnaden är 6 Rand oavsett var du ska i Alex (ca 4 kr).
  • Man får plats med sju pers i en taxi och så fort en plats blir ledig så börjar bilen tuta tills någon ny plockas upp.
  • När man stiger in i taxin säger man vart man ska och så skickar man fram pengar till chauffören via den som sitter framför en. Växel kommer tillbaka på samma sätt.
  • Eftersom alla ska till olika ställen kan det ta lite tid att komma dit man ska.
  • Obs! ej att förväxlas med Joburgs "Taxis" som är dom vita minibussarna som jag beskriver här.

Kände mig faktiskt lite mallig när jag stegade in på gatan där Jeffs cykelfirma ligger. Fick applåder av dom som bor där när de förstod att jag tagit mig dit alldeles själv. Plus att jag kunde tacka på zulu. Cajjan är jäkligt reeeeel nu alltså!

Hur som, det var en strålande dag i Alex som började med lite hopp o lek med barnen på gatan. De hade fått nån slags nya klistermärken som de ville ha i ansiktet så så fick det bli.



Sen körde vi ett par timmars möte på Alexandra Bicycle Tours kontor. På bilden ser du Mbali som är praktikant hos Jeff. Så här kan alltså ett kontor i ett township i Sydafrika se ut. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar