söndag 28 juli 2013

Fotbollsderby!

Igår var vi på Soccer City i Soweto för att kolla fotbollsderby. Det var Orlando Pirates som mötte Kaizer Chiefs, två av Sydafrikas största lag. Kanske känner du igen arenan från VM 2010? Den har formrn av en Calabash, en slags rund tillbringare som man kan dricka öl ur (man kan se mig dricka ur en här).


94 000 personer i publiken men ändå inte ett uns av bråk eller bus. Det var bara pepp, dans och härlig stämning. Och varmt - så in i bängen!


Vi var sju pers som åkte tillsammans. Biljetterna var slutsålda sen en månad tillbaka, men Jeff (cykel-Jeff längst till höger i bild) kunde ordna. I mitten kan man se Donald, ett stort Kaizer-fan som såg sin första match live.


Det första som hände när jag hoppade ut ur bilen var att jag fick två pirat-tatueringar på kinderna. Ebba längst till vänster i bild har gula märken som visar att hon är Kaizer-fan. I mitten står Jeffs 11-åriga kusin, stort Pirates-fan. 



Matchen då? Ja den slutade 1-0 till Kaizer. Osis för mig som tydligen valde att heja på fel lag. Men det känns som att det gör det samma för det var en så himla mäktig upplevelse att vara där. Tror aldrig att jag sett så många människor på samma ställe förr faktiskt.  Magiskt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar