fredag 5 juli 2013

Mandelas hus

‘That night I returned with Winnie to No. 8115 in Orlando West. It was only then that I knew in my heart I had left prison. For me No. 8115 was the centre point of my world, the place marked with an X in my mental geography.’

Så kriver Nelson Mandela i The Long Walk To Freedom om att återvända till sitt hus i Soweto efter att ha blivit släppt ur fängelse 1990.

Han bodde i huset från 1946 till 1961 då han var tvungen att gå under jord. Ett år senare fängslades han och det vet vi ju alla hur det slutade.

Även efter fängelsetiden bodde han i huset. Det blev dock inte långvarigt eftersom det enorma intresset för hans person gjorde att han tvingades flytta efter bara 11 dagar.

Nu är huset ett museum, och jag var där häromdagen. 



Det lilla röda tegelhuset ligger på hörnan av Vilakazi Street och Ngakane Street i utkanten av Soweto, Orlando West. Nu har man lagt stenar runt omkring och satt upp ett stort staket. Men själva huset ser exakt ut som under tiden då familjen Mandela bodde där. 

Inträdet för en turist (mycket förnedrande att receptionsdamen inte såg att jag var local!) är 60 Rand vilket motsvarar ca 40 kr. Det gör att man istället gärna betalar lite extra till guiden som är volontär och som möter dig när du kommer in på gården. 

Min guide var 23-åriga Velaphi, en mycket trevlig och väldigt kunnig kille. Han följde mig runt i huset och berättade om allt och svarade på alla mina frågor. Väldigt bra var det. 



Inne i huset fanns flera originalmöbler kvar, brev som Mandela skrev inifrån fängelset till Winnie och så massor av priser och utmärkelser som han fått under åren och sedan skänkt till museet. 





Om man besöker Johannesburg så tycker jag att ett besök i Mandelas hus är ett måste. Ganska litet och tar inte så lång tid, kan ju vara skönt när man vet att det finns flera andra museer i stan som är mer tidskrävande. På listan härnäst står Apartheidmuseet och Hector Pietersonmuseet. 

Som komplement tycker jag absolut att man ska gå 100 meter ner för gatan och äta afrikanskbuffe på uteserveringen. Varnar dock för att det som ser ut som en god svampgryta är inälvor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar