torsdag 18 juli 2013

Happy Mandela Day!

Idag fyller Nelson Mandela 95 år. Det firar man här genom att delta i Mandela Day.














Kortfattat innebär det att man viger 67 minuter av sin dag åt att göra världen lite bättre. Mandela gav 67 år av sitt liv för sin kamp, och då är det minsta vi kan göra att ge åtminstone 67 minuter.

Man kan till exempel lära känna en ny vän från en annan kultur, läsa för nån som inte kan, hjälpa till att laga hål i vägarna osv. (Här finns massor av fler tips). Det behöver alltså varken vara svårt eller dyrt. Det viktigaste är att man deltar.

Min Mandela Day vigdes åt att åka till Alexandra township (som jag skrivit om tidigare) för att hjälpa Jeff som driver en cykelturfirma.

Jag visade honom lite basic bildredigering som man kan göra online, vi skapade ett location så att turisterna som besöker hans cykelturer kan checka in på Alexandra Bicycle Tours och så lärde jag honom lite tips och trix för att bli bättre på Facebook. Hoppas att det kan hjälpa honom lite i hans fantastiska arbete med cykelturfirman. Det verkade som att han uppskattade det och vi hade en jättebra dag tillsammans.



Och apropå Mandela och townships. Ovan är en bild på ett så kallat Mandela House (eller RDP-hus som de heter lite tråkigare) som jag fotade i Alex idag. Det är en typ av hus som Mandela initierade -94 för att komma till rätta med de enorma bostadsproblemen som rådde i landet. Fortfarande finns mycket att göra år bostadssituationen och än idag byggs hundratals nya RDP-hus varje dag i Johannesburgs townships.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar