onsdag 10 juli 2013

Rent-a-Wreck!

Det finns ju som du säkert förstått massor av bra saker med Jozi. Men en lite mindre bra sak är att du MÅSTE ha en bil. (Eller ja, måste och måste, majoriteten av människorna här har nog inte det...)

Kollektivtrafiken håller på att utvecklas, men än är den inte helt fungerande. Och trottoarer och gatubelysning...har också en del förbättringspotential om man säger så.

Så bil får det bli. Har under mina första veckor här testat några olika biluthyrarde i form av AVIS och Europcar. Det har funkat fint....men blir ju ganska dyrt i längden. Alternativet är ju att köpa en bil...men det verkar också vara en ganska besvärlig procedur med papper som ska stämplas hos polisen och nåt vehicle number som måste ansökas om osv osv.

Men så blev jag rekommenderad att testa Rent-a-Wreck. Det kan väl inte va så farligt tänkte jag som kör runt i en Renault 02:a hemma. Och billigt var det. Strålande. Sagt och gjort, jag bokade en  bil på nätet och åkte dit i måndags morse för att hämta min nya pärla.

Obs, bild lånad från Google maps

Det är en ganska gammal firma som ligger downtown mitt i smeten. Jag blev välkomnad av tre goa gubbar som jag sen fick hänga med de 1,5 timmarna som hela proceduren tog. Det skulle kopieras allehanda dokument, domkraft skulle hittas, varningstriangel likaså och så skulle jag givetvis bli instruerad i hur bilen fungerade. Tre dutt på gasen innan start samt en speciell mojäng som skulle sättas i strax under nyckelhålet. Och så lite larminstruktioner osv.

Men efter det var det bara att hoppa in och köra iväg!



Lite oklart dock vad det är för en bil jag kör. På kontraktet står det Mazda, men överallt på bilen står det ford. Om nån vet så meddela gärna i kommentarsfältet nedan.




1 kommentar: