torsdag 14 november 2013

Åskan!


Ända sedan vi flyttade hit har vi fått höra om denna åska som tydligen ska vara så speciell i Johannesburg.

Vi kom ju hit i juni vilket är vintertid här. Det betydde ca 15-20 grader och inte en droppe regn eller ett moln så långt ögat kunde nå. Så jag undrade ju lite vad alla snackade så dant om.

Men nu är det ju alltså sommar här, vilket också betyder regn- och åskperiod. Det sägs att varje dag prick 16 så kommer det ett hällregn och oftast då med tillhörande åska. Ojoj vad speciellt det skulle vara.

Så igår fick jag äntligen uppleva mitt första riktiga åskoväder! Och JÖ-SS-ES vad det åskade. Det kom blixtar varannan sekund (jag överdriver inte!) och vissa smällar var så höga att jag på riktigt trodde att glasrutorna skulle gå sönder. Till det kom en rejäl dos regn och hagel. Så märkligt att det kan vara 35 grader på dagen och sen helt plötsligt haglar det.

Så nu är väl då åsksäsongen officiellt inledd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar