fredag 15 november 2013

Shisa nyama

Här i Sydafrika gillar dom sitt grille. Dom är som vi är hemma de två första veckorna i juni - fast året om.

När man har grillkväll hemma här eller av mer uppstyrd variant kallar man det Braai.

Men det finns ett annat begrepp som är än mer vanligt skulle jag tro, och det är Shisa nyama. Det är Zulu och betyder typ bränt kött. Det är en form av mer informell grille som förekommer mest i townshipen.

Konceptet går ut på att man går ett kompisgäng till närmsta slaktare. Man köper det kött man vill ha och sen finns det en grill utanför som man får använda. Varje ställe har ofta sin egen kryddmix som gör just det stället unikt.

Häromdagen var jag och Jeff på Shisa nyama hos hans kvartersslaktare. Vi köpte Boerwors (Afrikaans för korv), pap (deras varje-dag-kolhydrat) och chakalaka (röra/sås).


Och så var det då dags att grilla. Tanken är att man ska göra det själv, men Mama här tyckte nog att jag såg lite tafatt ut så hon hjälpte mig lite. 


Ett mycket trevligt koncept som jag tänker att vi borde sno rätt av till Sverige!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar