onsdag 13 november 2013

Out of Alex


Kvinnan på bilden heter Happy och jag träffade henne första gången för ett par månader sedan på en marknad i norra Johannesburg. 

Hon är med i ett kollektiv som kallar sig Out of Alex. Projektet går ut på att ett gäng kvinnor ses en dag i veckan och syr/broderar vackra saker som de sedan åker runt på marknader och säljer. De delar på arbetet och på vinsten.  

De vill med sitt handarbete visa på livet i ett township och har därför valt att brodera bara typiska detaljer från Alexandra där de själv bor. 

De syr upp dukar, handdukar, necessärer, förkläden mm av linnetyg och broderar sedan vackra mönster på. 

Jag köpte ett förkläde med en bild av två personer som står och väntar på en typisk Sydafrikataxi. Längst ner kan man se att kvinnan som broderat heter Anah.


Jag älskar mitt förkläde! Inte bara för att det är snyggt och praktiskt (det har en fastsydd handduk på sidan - SMART!) utan också för att det stödjer en så bra grej. (JA, jag vet att det är skrynkligt men det är nytvättat och man stryker väl ändå inte förkläde?!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar