onsdag 6 november 2013

Khensani - mitt afrikanska namn

Jag har nu haft mitt afrikanska namn i över fyra månader och jag har inte ens nämnt det på bloggen - hur har jag kunnat missa det?? Det är ju ändå ett namn som jag får höra på veckobasis här nere.

Det började en kväll i juli när vi var i Soweto och partajade. Där träffade vi en superhärlig tjej som hette Lungile. Hon tyckte att vi inte kunde bo i Afrika utan att ha var sitt afrikanskt namn. Och där har hon ju en poäng.

Så efter lite spån gav hon oss namnen Khensani & Pilane.

Mitt namn Khensani är Tsonga och betyder typ nån form av tack (fast vissa påstår att det betyder glad). Peimans namn Pilane är Zulu och betyder liv.

Inte trodde vi väl där och då den kvällen att vi skulle ta med oss de namnen.

Men så berättade vi nån gång i förbifarten för en afrikansk kompis om våra namn, och hans reaktion gjorde att man gärna berättade det för fler. Och sen har namnen spridit sig.

Mina vänner i Alex kallar mig Khensani, och jag lovar dig att namnet är en bra icebreaker när du träffar nya människor här nere.

Så bra att vi tyckte att även Kristin skulle ha ett afrikanskt namn när hon var här. Vår kompis Donald gav henne första kvällen namnet Kamhelo vilket betyder välkommen på Tshwane.

Och visst funkade det även för henne! På bilden nedan har hon precis berättat för en man i Alex om sitt nya afrikanska namn. Och visst går det inte att ta fel på hans reaktion?

2 kommentarer:

  1. Åh! Vet du om Jeffrey lämnat fotoprinten till mannen på bilden? puss/ Kamhelo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä vi skulle gjort det idag men det va så stressigt för vi hittade aldrig kvinnorna på Out of Alex. Men nästa gång ag är där så går vi dit tillsammans o ger fotot till honom! puss

      Radera